Thursday 24 July 2014

Petua Hati - Dari Mana Datangnya Cinta?

Assalamualaikum.


Hari ini saya hendak kongsikan kepada anda setiap bait kata-kata indah yang saya angkat daripada beberapa cerpen di dalam antologi cerpen keluaran JS Adiwarna iaitu Kerana Dia, Ratu Sehari.

Assalamualaikum Cinta!
Dialah keindahan yang aku cari-cari selama ini. Dialah ketenangan itu. Dialah rupa-rupanya.

Beribu Sesalan
Berikanlah aku satu lagi kesempatan untuk menjadi isteri yang terbaik buat dia; taat pada dia.Reda-Mu kepadaku terletak pada reda suamiku kepadaku.

Diari Pengapit
Yang paling menyakitkan adalah apabila orang yang paling kita cintai jadi milik oleh orang yang paling kita sayangi. Hanya yang mampu kita lakukan ialah senyum.

Gaun Kahwin Aku!
Warna 'off white' dengan baju stail 'goddes'. Memang 'kelas', jaranglah orang Sungai Petani nak buat macam tu!

Gaun Pengantin Untuk Hannah.
Hannah: Tapi saya tak nak jadi pilihan terakhir awak.
Azfar: Mungkin awak pilihan yang terbaik untuk saya.

HIV (+)
Tapi ade satu HIV yang menyesakkan dada Vee. Rasa nak tampar Haiqal sampai terpusing kepala dia.  Marah! "Haiqal Inginkan Vee"

Ilham, Teruskanlah Memujukku
...hadiahkan aku seorang pasangan yang sentiasa rindukan-Mu dan sanggu bersusah payah dalam jalan menuju reda-Mu.

Jodoh Pasti Bertemu (Doktor Cinta Vs Doktor Bius)
Aku dah masuk 27 tahun tapi masih belum ada pasangan sedangkan kawan-kawan aku ada yang dah beranak pinak. Aku ni, doktor cinta. Tapi diri sendiri tak terurus.

Kahwin Anak Sarjan!
Baju pengantin adalah impian setiap wanita. Setiap rekaan punya maksud yang tersendiri. Setiap warna ada ceritanya masing-masing.

Konserto Dalam Hujan
Wahai pencuri hati yang teguh, kucinta dirimu dari jauh.

Konspirasi
Seseorang itu dicintai kerana dia sememangnya layak dicintai. Tak ada sebab atau alasan untuk mencintai seseorang.

Mak Andam! Oh Mak Andam!
Pelamin yang bertemakan warna perak, ungu dan sedikit percikan merah jambu itu menjadi mercu majlis sederhana kami.

Mencintaimu...
Mudahkanlah hatiku menerimanya, dna mudahkanlah dia menerimaku seadanya. Kau berkatilah keluarga yang akan terbina ini dengan rahmat-Mu.

Perempuan Seperti Aku
Madu? Inikah rasanya hidup bermadu? Tampak Manis, tampak indah, tampak sempurna. Namun, rasanya pahit pada yang curi-curi untuk meneguknya.

Saat Dia Bernikah
Sudahlah kau rampas tunang aku, warna tema baju nikah yang aku idam-idamkan pun kau nak tiru juga?

Strike! Aku Sudah Jatuh Cinta.
Tak rasa ke nak lihat dulu bakal tunang kau tu? Mana tahu dia muka pecah rumah. Sanggup ke nak menghadap hari-hari?

Tunang Aku Setan
Aku berdoa agar Tuhan menemukan aku dengan seseorang lelaki yang mencintai dan merinduiku melebihi aku mencintai dan merinduinya.

Yahoo...Aku Dah Kahwin!
"Mak yakinAizat boleh! UPSR, PMR, SPM, sarjana muda dan sarjana, semua Ijat sapu bersih. Takkan nak menikah, berdebar pula?"

Ha...menarik tak? Ini baru sebahagian. Anda kena baca antologi ni untuk tahu kisah seterusnya. Banyak pengalam dan pengajaran yang sesuai untuk anda. Walimatul urus, bukan urusan mudah.






By: Hana Adiwarna

No comments:

Post a Comment