Friday 5 July 2013

Jom hidupkan sunnah!

Assalamualaikum & selamat pagi kawan-kawan!

Sempena hari Jumaat, hari ini Cik Manis ingin kongsikan salah satu sunnah yang patut kita amalkan. Untuk pengetahuan kawan-kawan, memotong kuku juga merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Mungkin ramai dari kalangan kita telahpun mengetahuinya, tetapi berapa ramai yang mengambil peluang untuk hidupkan sunnah ini?

Berdasarkan kepada beberapa artikel yang telah dibaca, terdapat 3 hari yang disunatkan untuk kita memotong kuku iaitu hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Nak tahu apa kelebihannya? J

      ü  Isnin – keluar gila serta penyakit dan masuk sihat
      ü  Khamis – keluar penyakit dan masuk penawar
      ü  Jumaat – keluar dosa masuk pahala dan rahmat

**hari yang paling afdhal antara ketiga-tiga hari di atas ialah hari Jumaat.

Haa...macam mana pula dengan hari-hari lain? Tak boleh potong kuku ke? Boleh, tapi ianya dikira makruh. Nak tahu sebab apa?

     Ø  Selasa – keluar sihat dan masuk penyakit
     Ø  Rabu – keluar was-was dan masuk kepapaan
     Ø  Sabtu – keluar dari tubuhnya ubat dan masuk penyakit
     Ø  Ahad keluar kekayaan dan masuk kemiskinan

Walau bagaimanapun, tidak ada hadis sahih berkenaan persoalan memotong kuku mengikut hari-hari tertentu. Tetapi, pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat adalah hari yang diutamakan untuk melakukan ibadah sunat.
Menurut riwayat Abu Hurairah, Nabi Muhammad s.a.w memotong kuku dan menggunting misai pada hari Jumaat sebelum baginda keluar untuk bersolat. (Riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani)

Selain ikut hari, kita juga perlu buang kuku pada tempat yang tidak kotor sebagaimana yang telah diajar, eloklah buang ke tanah kerana kita juga berasal daripada tanah. Potong kuku ikut sunnah, ada caranya ye kawan-kawan. Di sini Cik Manis kongsikan dalam bentuk gambar (dalam google jugak ni, hihihi ^_^) bagi memudahkan kawan-kawan mengingatinya. Jangan lupa mulakan memotong kuku dengan bismillah dan selawat keatas Nabi.

Cik Manis hanya ingin mengingatkan kembali walaupun ramai dari kalangan kawan-kawan yang telahpun hadam tentang perkara ini. Diharapkan, kawan-kawan tidak kecewa untuk ‘post’ kali ini, selamat beramal.. J Jom hidupkan sunnah!



No comments:

Post a Comment