Tuesday 7 January 2014

Ulasan Novel Umum: 'Skandalous' Ika : Cinta Berani Mati

Salam semua
:)

Hari ini Cik Manis nak kongsikan dengan rakan-rakan berkenaan sebuah lagi novel umum Adiwarna yang berjudul 'Skandalous Ika': Cinta Berani Mati. Jom Cik Manis review sedikit berkenaan novel ini.

Secara ringkasnya novel ini mengisahkan seorang gadis biasa bernama Zulaika yang berasal daripada keluarga yang kurang berkemampuan. Zulaika tekad untuk mengubah nasib keluarga dengan belajar bersungguh-sungguh. Dia akhirnya berjaya melanjutkan pelajaran ke University of York. Pengenalannya dengan Idli menimbulkan bait-bait cinta. Namun, jarak yang memisahkan mereka kerana keduanya belajar di Universiti yang berbeza membuatkan hubungan mereka bertambah renggang. Apatah lagi, Idli tekad memutuskan hubungan mereka. Bermula daripada kekecewaan itulah, Zulaika mula terjebak dengan skandal bersama suami orang. Suami Kak Zila, Abang Rayyan bukan orang asing bagi Zulaika. Zulaika pernah menjadi pengasuh anak kembar pasagan tersebut. Pada mulanya Zulaika kurang memberi respon. Namun, sikap Abang Rayyan yang penyanyang dan mengambil berat membuatkan hati Ika semakin cair. Apatah lagi, ika dillimpahkan dengan barang-barang berjenama, melancong ke luar negara, duit belanja sehinggakan sewa rumah juga dibayar oleh Abang Rayyan. Hidup mewah sangat=sangat diidamkan Ika selama ini. Tetapi, mampukah cinta ika bersama suami orang berakhir ke jingjing pelamin. Apatah lagi, suami orang yang dimaksudkan adalah suami kepada Kak Zila iaitu orang kuat Kelab Jarum di daerah York ini. Beranikah ika mengambil resiko dan tekad bersama dengan Abang Rayyan? Bagaimana pula dengan Idli yang kembali merayu kasihnya? Jom, dapatkan novel Skandalous Ika : Cinta Berani Mati. 

Bagi pendapat Cik Manis, novel ini merupakan sebuah novel yang sarat dengan mesej yang ingin disampaikan oleh penulis. Banyak unsur nasihat yang ditekankan penulis. Antaranya mengenai dosa mengumpat. Kelab Jarum yang dianggotai oleh Kak Zila dan rakan-rakanya bertujuan sebagai kelab untuk borak-borak dan sembang-sembang berkenaan orang lain. Namun, apa yang tidak baiknya kelab tersebut menjadi tempat mereka menceritakan keburukan orang lain sehingga mempengaruhi penuntut-penuntut Malaysia di York untuk sama-sama memulaukan  individu yang mereka tidak suka. Penulis banyak memberi info berkenaan megumpat. Misalnya :

Definisi mengumpat atau ghibah dalam bahasa Arab mengikut hadis adalah, menyebut dan menceritakan sesuatu mengenai saudaramu dengan perkara yang tidak disukainya. Sekiranya ada padanya apa yang kamu katakan, maka kamu telah mengumpatnya, jika tiada padanya apa yang kamu katakan maka kamu telah memfitnahnya. 

Selain itu, penulis juga menerangkan sedikit berkenaan besarnya dosa mengumpat melalui hadis Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad :

Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukakn umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampunkan oleh orang yang diumpatnya.

Penulis menceritakkan kehidupan dan liku-lku yang dilalui oleh Zulaika sebagai pelajar di bumi asing itu. Bermula daripada pengenalan Zulaika dengan Kak Zila dan suaminya Abang Rayyan sehinggalah kepada 'Kelab Jarum' yang wujud dalam kalangan penuntut Malaysia di situ.  Zulaika 


6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Adiwarna di atas ulasan ini. TERHARU...

    ReplyDelete
  3. Terima kaish Adiwarna atas ulasan manis ini. Terharu.

    ReplyDelete
  4. Saya suka jln dn cara penulisan ceritanya seronok tk bosan

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete