Wednesday 8 July 2015

Bahasa dan personaliti

Assalammualaikum.
Selamat sejahtera.
Konnichiwa.
Annyeonghaseyo.
Bonjour.
Hello.

Setelah berfikir panjang dan berdebat dalam fikiran sendiri malah mendapatkan bantuan dari 'keluarga' CrazyLinguists saya (Ya. CrazyLinguists diberi gelaran kerana sifat dan sikap kami yang gila-gila), akhirnya saya telah membuat keputusan. Saya memutuskan untuk berkongsi mengenai bahasa dan personaliti.

Kata para pengkaji, "speaking two languages can give you a split personality". Semakin banyak bahasa yang kita kuasai, semakin banyak personaliti yang kita cipta.


Kenapa?
Why?
Pourquoi?
Doushite?
Limaza?
Wae?!

Ehem. Tarik kerusi dan tegakkan badan.

Jean-Marc dan Aneta telah bertanya kepada lebih seribu penutur dwibahasa sama ada mereka 'merasai seperti orang lain' apabila mereka bertutur dalam bahasa yang berbeza. 2/3 daripada jumlah tersebut mengatakan ya. Tidak dapat dinafikan, saya sendiri mengalami perkara tersebut. Saya menguasai 5 bahasa asing (English, Arab, Korea, Jepun dan Perancis) - antara fasih atau tidak - dan setiap kali saya bertutur dalam bahasa tersebut, perasaan yang dirasai adalah berbeza.

Budaya.
Bahasa jiwa bangsa. Pernah dengar? Konfem pernah. Bahasa merupakan identiti sesebuah bangsa yang digunakan untuk berkomunikasi dan memahami antara satu sama lain. Apabila kita belajar lain, automatik kita ada identiti baru yang lebih kurang dengan penutur natif bahasa asing tersebut.

Melalui pengamatan (baca: pengalaman) saya, ketika saya bertutur dalam bahasa Perancis ianya kedengaran sedikit kasar seterusnya memberi tanggapan kepada orang lain bahawa saya seorang yang 'kasar'. Kenapa? Sebab budaya orang Perancis itu sendiri yang apabila bertutur kedengaran kasar. Walhal sebenarnya bahasa mereka tidaklah kasar. Berbeza sekiranya saya bertutur dalam bahasa Jepun. Disebabkan oleh budaya orang Jepun yang lemah lembut pertuturannya maka, sikap saya turut menjadi lemah lembut (Eheh).

Dengan siapa kita bercakap juga memainkan peranan penting. Takkanlah dengan raja atau orang kehormat kita nak cakap 'aku-kau' kan? Mahunya dilibas kita dengan apa yang ada di tangan mereka waktu tu. Heh.

Persekitaran.
Melalui persekitaran juga menentukan bahasa apa yang kita hendak guna dan sikap kita. Tak perlu panjang-panjang. Hanya ambil contoh paling jelas adalah ketika kita bersama lecturer dan kawan. Adakah kita akan layan lecturer kita sama seperti kita layan kawan kita dan vice versa? Sama juga dengan penggunaan bahasa.

Selain itu, kita banding bangsa Arab dengan bangsa Melayu. Bangsa Melayu lebih suka bersopan-santun dan malu-malu kucing. Bangsa Arab pula lebih 'kasar' dari segala segi. Kalau travel pergi mana-mana area UAE sana, bawak sekali sifat malu-malu kucing kita, konfem tak boleh hidup. Haha. Tak tipu. Pengalaman sendiri. (^ ^; )

Saya tahu 80 bahasa, maka saya ada 80 personaliti?! Gila ke saya?

Ahha. Tapi tak bermakna anda seorang yang saiko (baca: psiko) atau mengalami split personality disorder atau yang se-am dengannya. Daijobu desu. Ini hanya reaksi psikologi yang mana secara automatik otak kita akan selaraskan dengan perkara disekeliling lalu menghasilkan personaliti mengikut situasi tersebut.

Pernah tak dengar orang Melaka bercakap? Pertuturan mereka tu kasau beno. Kalau tak kerana nenek dengan mak orang Melaka, mesti rasa nak bagi penampo sedas dua dekat kawan asal Melaka ni sebab bicara mereka, Masya-Allah kasarnya... *hentak kepala atas meja* Tapi bila tengok mak borak dengan kawan KL dia, terus macam personaliti mak berubah 180. Memang tak la nak guna personaliti Melaka kat KL kan...mau kena bash...huh.

Penentuan personaliti dapat diukur dengan mengambil ujian The Big Five iaitu OCEAN; openess, extroversion, conscientiousness, agreeableness dan neuroticism. (Boleh gunakan khidmat pak cik Google kesayangan semua untuk mencari ujian personaliti ini).

Apa kaitan ujian personaliti dan bahasa? Lulz.

Uhhh...senang je. Nak tahu kita ada perbezaan personaliti dengan bahasa yang kita gunalah. Kita buat ujian personaliti ini dengan bayangkan kita dalam bahasa yang berbeza. Cuba bayang diri anda di Perancis bercakap bahasa Perancis dan ulang perkara yang sama tapi bahasa yang lain di tempat yang lain. Akhir sekali bandingkan semua keputusan dan lihatlah berapa banyak personaliti yang anda ada. Hoho. Selamat mencuba.

Itulah sedikit sebanyak yang saya tahu mengenai bahasa dan personaliti. Semoga dapat manfaat. Sungguh yang baik itu datangnya dari Allah dan buruk itu dari saya sendiri. Sekian. Au revoir.

\('v ' ) 

ps: nukilan ini adalah hasil dari pembacaan, ingatan dan pengalaman saya sendiri.




-Sarah Adiwarna-

No comments:

Post a Comment