Thursday 23 July 2015

Kotak Bentuk Hati

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.

Entah kenapa hari ini terasa nak tulis pasal novel remaja Si Manis 17 Adiwarna yang baru habis dibaca (sebenarnya penulis ini sedang melarikan diri dari buat kerja).

+ Ini memang dasar tidak sedarkan diri. Umur tu dah tua. Sedar-sedarlah.
- Eh. Hello. I baru cecah angka 2 ya. Lagipun nak juga rasa muda-muda.
+ Hmm. Tua buat cara tua.
- *kena tikam dengan 100 bilah katana* ouch

Ehem.

Novel yang baru dibaca ini adalah novel Kotak Bentuk Hati hasil penulisan Nabilah Nur. Diterbitkan pada tahun 2012. (Eh. Dah lama terbit baru nak baca? Isk isk isk.) Maaflah baru baca. Mungkin bukan jodoh kita selama ini. Eh?

Oleh itu, saya nak bagitau kepada sesiapa yang belum baca novel ni, tolonglah, TOLONGLAH saya melutut merayu baca sebab memang takkan mengecewakan anda semua.

Eh, penulis ni. Over pulak dia. Nak rasa M-16 ke camne nih...

Saya sarankan belilah, bacalah, hayatilah kisah dalam cerita ini. Saya baca novel ni sambil dengar lagu Flumpool - 36c. Memang nak menangis masa baca novel ini tapi tahan sebab nanti kantoi ngan akak-akak dan abang-abang ofis. Takkan nak cover story nangis sebab bawang ke hapa. Maha tak logik langsung sebab bawang tak mungkin wujud dalam pejabat sini (tak tahulah kalau pejabat tempat lain ada menyediakan bawang kan...kan?).

Tangkap leleh dengan novel. Pfft. Dah la dah tua. Pfft kuasa dua.

+ Wahai penulis, tolonglah pergi terus kepada novel tersebut. Tiada siapa kisah dengan karutan awak tu.

Hmm.

*****



Kotak Bentuk Hati menceritakan kisah Nurul Syifa' yang disisihkan ibunya tanpa Syifa' ketahui asbab mengapa dia dibenci oleh ibunya. Walhal, dengan adik-beradik Syifa' yang lain dilayan sama rata. Duka Syifa' ditambah lagi dengan hal pertunangan kakaknya dengan Megat - yang merupakan teman lelaki Syifa'. Akhirnya, Syifa' membawa diri pindah ke rumah baru.

Syifa' ditemukan dengan seorang lelaki, Syahid. Pertemuan demi pertemuan adalah kebetulan. Tapi adakah ianya tanda jodoh?

Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari,
kemudian Dia datangkan pula guruh dan ribut,
puas kita menunggu dan mencari matahari,
rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi...

Kotak bentuk hati. Syifa' sering tertanya-tanya namun yang dijawab oleh Tok Ayah dan Tok Mek adalah kotak bentuk hati. Ada apa dalam kotak bentuk hati? Rahsia keluarga Syifa'.

*****

Bagi saya, untuk novel ini sudah cukup asam garamnya. Walaupun untuk Si Manis 17 tapi boleh dibaca bagi orang yang berumur 17 tahun ke atas (seperti saya. Hahaha). Kalaulah saya ini pengkritik buku, saya akan cakap, "Marvellous! Superb! Sugoi! Suka suka" sambil lompat-lompat tapi itu tersangatlah mustahil. Saya hanya rakyat marhaen yang angan-angannya ingin menjadi seperti Cinderella, wanita berjaya dan hanya goyang kaki di rumah.

ps: Nasihat saya, bacalah buku ini sambil dengar lagu-lagu dari kumpulan Flumpool. Takkan menyesal. Heh.

pss: Peminat Flumpool hi-5 sikit (>.<)/

psss: Saya rasa saya dah 'abused' blog ini. Maaf Kak Su.  (๑>ᴗ<๑)


- Sarah Adiwarna

No comments:

Post a Comment