Wednesday 15 July 2015

Madu Beracun



Ramadhan hampir meninggalkan kita. Semoga segala amalan-amalan baik kita sepanjang bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah swt. In shaa Allah. 

Di kesempatan ini, kami di JS Adiwarna ingin mengucapkan Selamat Hari Raya buat para pembaca sekalian. Takbir!

*****

Di sini saya ingin berkongsi resipi kuih feveret saya yakni Madu Beracun. Yes. MADU BERACUN. Dalam erti lain, Kuih Cornflakes Madu. Kenapa saya gelar Madu Beracun? Entah. Memang dari nenek cakap Madu Beracun. Saya pun Madu Beracun juga la.

~('v')~ ~('v ' ~ ) ~('v')~ ~( ' v')~ ~('v')~ ~('v ' ~ ) ~('v')~ ( ~ ' v')~ ~('v')~ ~('v ' ~ ) ~('v')~ ~( ' v')~ ~('v')~

Saya sangat suka, cinta, kasih sama ini kuih. HAHAHA. Sepanjang 22 tahun hidup, tiap kali raya, kuih ini WAJIB dibuat oleh bonda terchenta. Trust me. No Madu Beracun can beat my mom's (konfiden itu perlu).

Alkisah raya lepas, saya bosan main game di dalam bilik dan memutuskan untuk keluar pergi ke ruang tamu untuk 'melantak' (istilah yang ayahanda tersayang gunakan kalau saya makan kuih ni) Madu Beracun. Sekali saya masuk mulut, terasa kuih bonda terchenta buat kurang manis. Maka dengan pantasnya saya mencari bonda terchenta. Setelah mengelilingi rumah (macam rumah besar sangat =="), saya jumpa bonda terchenta tengah duduk kat ruang tamu sambil tengok TV. Maka tercetuslah drama seperti berikut:

Saya: Ma, kenapa madu beracun tak maniiiiiiis~~~~??? *gaya terduduk sambil nangis*
Bonda: Manislah kuih tu...
Saya: Tak. Nehi. No. Dame. Iie. La. Non. Nay. *sambil geleng laju-laju* Nak manis lagi macam tahun-tahun lepas...
Bonda: Tade tade. Asyik nak manis je...kang betul-betul jadi racun kat badan...tolong amalkan gaya hidup sihat...
Saya: Tapi tak maniiiis! Nak manis jugak.
Bonda: Gi buat sendiri. Sudah. Orang nak tengok tv. Jangan kacau.

Lalu, dengan hati yang berat saya makan kuih tersebut (sehingga habis). Tiba-tiba ayat bonda bergema dalam ingatan 'buat sendiri...buat sendiri...buat sendiri...'. O la la. *ada mentol atas kepala* Lalu, dengan semangatnya saya pun terjah bilik adik saya dan heret dia pergi ke dapur dengan niat nak buat madu beracun versi saya; Madu Terlebih Racun.

Disebabkan resipi yang maha senang; madu, gula, cornflakes, butter, saya pon double dose madu dan gula sebab nak manis punya pasal. Habis dapur bunyi ketang ketung sampai ayahanda tersayang kat luar dengar, "Oii berperang dekat dapur ke tu?" Saya balas dengan "Yes!

Bila dah siap masak, saya dapati cornflakes saya sekeras batu kat atas jalan. Sekali lagi saya berlari ke arah bonda terchenta sambil menangis. "Maaaaaa, kenapa Madu Beracun adik macam ni...keras..." Bonda melihat terus ketawa, "Ya Allah budak ni. Memanglah keras...Berapa banyak gula la ditaruknya...hahahahaha" Ayahanda yang datang lihat pun turut ketawa.

Moral of the story: jangan memandai nak double dose.

*****

Ok. Habis cerita. Berbalik kepada resipi Madu Beracun. Ianya sangatlah mudah. Saya ulang. Sangat mudah. Saya memasak tak pernah ikut sukatan. Hanya main 'campak-campak'. Tapi berdasarkan pengamatan saya apabila bonda terchenta masak, bonda pun sukat ikut dan dia je...hahaha (>.<)/

Bahan:
-Cornflakes (ramas2 sikit) 1/2 paket
-Madu 3-4 sudu besar
-Butter 1/4
-Gula 2 sudu besar

Cara memasak:
Panaskan kuali. Masukkan buter, madu dan gula. Gaul sampai cair. Masuk cornflakes. Gaul sebati.

Madu Beracun bonda lain sket sebab lepas masukkan dalam bekas kecik2 tu, bonda masukkan dalam oven 180 degree selama 5 minit camtu. 

Pastu WALLA! Dan saya yang seperti lebah yang mencari madu, cepat-cepat 'menghurung' kuih tersebut. Dan bonda terchenta yang seperti ninja, cepat-cepat melibas sudip ke tangan saya. Dan saya cepat-cepat ambil satu dan cepat-cepat lari. Dan cepat-cepat juga bonda bagi amaran, "Ni untuk nenek Johor! Jangan usik!"

Kuih Madu Beracun ini juga boleh ditambah dengan kismis atau kacang atau ceri (yang dipotong kecil2) bergantung kepada tukang masak nak letak apa dalam kuihnya.

Btw, resipi di atas adalah resipi saya dan bonda (kerana kami berdua suka 'campak-campak'). Untuk resipi yang lebih detail (dan lebih dipercayai) bolehlah pembaca melayari laman web google.com dan search resipi Kuih Madu Beracun. Selamat mencuba. \('v ' )


Sumber: Google Images


-Sarah Adiwarna-

No comments:

Post a Comment