Friday 3 July 2015

Gedebé

"Aku ingin bebas seperti angin!"


Imaen kembali dengan karyanya yang terbaru iaitu Gedebé. Gedebé adalah kisah Nik Adem, seorang bekas banduan, mengharungi hidupnya yang berliku. Satu demi satu dugaan Nik Adem harus tempuhi demi mencapai bahagia.

"Cinta itu ialah kita tidak merasa malu ketika seluruh dunia mentertawakan sesuatu perbuatan kita untuk membahagiakan orang yang kita cintai, kerana kita pun tidak berpakat dengan dunia untuk jatuh cinta."

 *****

GEDEBÉ itu bukan samseng walau ramai samseng memiliki sifat gedebé. Orang gedeb ialah orang yang berani, yang tidak peduli dan tak tunduk pada kehendak orang lain serta tak takut berbeza pendapat.

Mereka yang menjunjung kata-kata keramat - biar mati berdiri jangan hidup melutut!

*****

Gedebé nukilan Imaen merupakan novel keluaran bulan Jun 2015.  Novel ini sangat sesuai untuk dibaca bagi pembaca yang inginkan kelainan dari novel-novel yang lain. Imaen memang bijak melukiskan maklumat menjadi ayat yang mudah dihadam. Tidak sia-sia bagi sesiapa yang membeli dan membacanya kerana bahasa yang digunakan oleh Imaen sangat menjerat hati. Penulisan ini sememangnya tidak akan menghampakan para pembaca. 


Ini kisah orang gedebé.

-Sarah Adiwarna-

No comments:

Post a Comment